Σε hot spot ή στους δρόμους της πόλης;

11209349_10204311711383822_2009782968639384560_n

Η αλήθεια είναι πως ως λαός αρεσκόμεθα να βρίσκουμε αιτίες αντιπαλότητας, να μαλώνουμε μεταξύ μας, σε δουλειά να βρισκόμαστε δηλαδή. Έχουν μείνει στην ιστορία οι κατά καιρούς διχασμοί. Βασιλικοί – Βενιζελικοί στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, εθνικόφρονες – δημοκρατικοί και αριστεροί – δεξιοί στο 2ο μισό του 20ου αιώνα. Πράσινοι – μπλέ, Πασόκοι – Νεοδημοκράτες, μνημονιακοί – αντιμνημονιακοί, Ολυμπιακοί – Παναθηναϊκοί, Παοκτζήδες – Αρειανοί και πάει λέγοντας. Ακόμη και στην Κω, σε μια τόσο μικρή κοινωνία φτάσαμε να μιλάμε για Καϊσερλικούς και Κυριτσικούς. Απλουστεύσεις αντιθέσεων που σε κάποιες περιπτώσεις είναι αστείες αλλά σε άλλες σοβαρές. Στο ίδιο πνεύμα, με το ναι ή όχι στο Κέντρο Υποδοχής προσφύγων και μεταναστών, ναι ή όχι στο hot spot, μια νέα αντίθεση γεννιέται. Μια αντίθεση που δείχνει ότι κάποιοι δεν έχουν καταλάβει ακόμα τι συμβαίνει ή κρύβουν σκοπιμότητες.

στο σταυροδρόμι δύο ηπείρων

Η αλήθεια είναι πως η Κως λόγω της γεωστρατηγικής θέσης της, λιγότερο από 3 μίλια το κοντινότερο σημείο από τις τουρκικές ακτές, ήταν, είναι και θα είναι πέρασμα μεταξύ Ανατολής και Δύσης, Ασίας και Ευρώπης. Μας αρέσει δεν μας αρέσει αυτό είναι. Όποιοι εκπλήσσονται σήμερα με το προσφυγικό ή έχουν ασθενή μνήμη ή υπεκφεύγουν. Το ζούμε 23 χρόνια τώρα. Δεν είναι η πρώτη φορά που πνίγονται άνθρωποι στην εσχατιά του Αιγαίου. Δεν είναι η πρώτη φορά που ζούμε τραγωδίες. Δεν είναι η πρώτη φορά για τίποτα από όλα αυτά, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τα έχουμε συνηθίσει ή δικαιούμαστε να τα συνηθίσουμε.

αντιμέτωποι με την πραγματικότητα

Η αλήθεια είναι πως η Κως δεν είναι χαμένη στο άπειρο και η Ελλάδα δεν είναι μόνη της στον πλανήτη. Είμαστε αυτοί που είμαστε, έχουμε τους γειτόνους που έχουμε και ζούμε έτσι όπως ζούμε χρόνια τώρα. Το ότι δεν επιλέξαμε εμείς να καταστραφεί η Συρία, το Αφγανιστάν, το Ιράκ. Το ότι δεν επιλέξαμε εμείς να μην έχουν να φάνε και να μη μπορούν να ζήσουν οι άνθρωποι σε πολλές χώρες της Ασίας και της Αφρικής δε μας κάνει αμέτοχους στο πρόβλημα. Δυστυχώς γι αυτούς, τους κολασμένους της γης, ούτε οι ίδιοι επέλεξαν πότε θα γεννηθούν και που θα ζήσουν. Στη θέση τους θα μπορούσαμε να είμαστε κι εμείς. Βρέθηκαν στην ίδια θέση πρόγονοί μας και μακάρι να μη δούμε ποτέ τα παιδιά μας στη δική τους θέση. Ως κρίκος στην αλυσίδα είμαστε συμμέτοχοι στο πρόβλημα. Να το απωθήσουμε δε γίνεται, είναι εδώ. Να το κρύψουμε δε γίνεται, συμβαίνει στην αυλή μας. Χρέος και ευθύνη να το διαχειριστούμε με τον καλύτερο τρόπο. Πρόβλημα δεν έχει μόνο η Ελλάδα, πολύ μεγαλύτερο είναι της Τουρκίας. Πρόβλημα δεν έχει μόνο η Κως, πολύ μεγαλύτερη πτώση είχε εφέτος ο τουρισμός στο Bodrum. Κι εκεί προσπαθούν να πάρουν μέτρα. Προσπαθούν να διοχετεύσουν τη μεγάλη μάζα έξω από τις τουριστικές ζώνες. Γι αυτό πάνε οι πολλοί προς Λέσβο. Γι αυτό έχει μειωθεί τελευταία το ρεύμα από Bodrum προς Κω.

με λογική, ρεαλισμό και ψυχραιμία

Οφείλουμε να κινηθούμε με λογική για να ελαχιστοποιήσουμε τις συνέπειες. Ζούμε σε ένα νησί που εξαρτάται από τον τουρισμό. Από το καλοκαίρι είδαμε τις αρνητικές συνέπειες στη ζωή της πόλης και στην οικονομία. Εικόνες δυσφημιστικές για την Κω έφτασαν σε ελάχιστο χρόνο στα πέρατα της οικουμένης. Εικόνες με ανθρώπους να κοιμούνται στους δρόμους της πόλης, δίχως πρόσβαση σε τουαλέτα. Εικόνες να δέρνουν πρόσφυγες και μετανάστες. Εικόνες με μωρά στο πεζοδρόμιο.
Ότι χειρότερο, ότι πιο ζημιογόνο για την ψυχή της κοινωνίας μας, για τις τοπικές επιχειρήσεις, για επισκέπτες και κατοίκους. Το νησί δυσφημίστηκε από αυτή την κατάσταση στο σύνολό του, από τη μια άκρη μέχρι την άλλη.
Αυτό είναι το επίδικο που πρέπει να απαντήσει η Κωακή κοινωνία. Πως θα αλλάξει αυτή την εικόνα και την πραγματικότητα που τη γεννά. Το ότι το προσφυγικό και μεταναστευτικό ζήτημα θα συνεχιστεί κανείς δεν έχει αμφιβολία.
Επομένως το πραγματικό δίλημμα και το πραγματικό ερώτημα είναι, που θα μένουν όσοι φτάνουν στην Κω κατά την ολιγόωρη ή ολιγοήμερη παραμονή τους. Στους δρόμους της πιο κεντρικής τουριστικής περιοχής της πόλης και του νησιού ή σε ένα μέρος ανθρώπινο που και τους ίδιους θα προστατεύει αλλά και την τοπική κοινωνία; Η δημιουργία ενός τέτοιου χώρου είναι η μοναδική σοβαρή απάντηση. Να καλύπτει τις ανάγκες και τις προϋποθέσεις που θέτει ο νόμος. Οι άνθρωποι δε μπορεί να εξαϋλώνονται μόλις πατάνε το πόδι τους στο νησί. Άλλωστε κανείς τους δε θέλει να μείνει στην Κω. Το είδαμε εφέτος, μαζί με τους πρόσφυγες έφυγαν για Ευρώπη και πολλοί παράτυποι μετανάστες που εργάζονταν για χρόνια στην Κω.
Έτσι, η τοπική κοινωνία οφείλει να απαντήσει με ωριμότητα και σοβαρότητα σε ένα πραγματικά σοβαρό πρόβλημα. Για να μη γίνουν χειρότερα τα πράγματα. Για να μην γίνουν οι πολίτες της Κω έρμαια στους πολιτικάντηδες κάθε είδους. Χρειάζεται ψυχραιμία, ρεαλισμός και συνεργασία. Η διαφορετική άποψη είναι σεβαστή αλλά αν δε μεταφράζεται σε ρεαλιστική λύση υποκρύπτει άγνοια ή σκοπιμότητα. Όλα είναι μέσα στο παιχνίδι, θα μιλήσουμε όμως για αυτά όταν έρθει η ώρα.

γιατί όχι και σε δημοψήφισμα;

Αυτό το ζήτημα, παρότι δεν είναι τοπικού αλλά εθνικού χαρακτήρα, ενδεχομένως θα μπορούσε να τεθεί σε δημοψήφισμα. Σε μια τέτοια περίπτωση ένα είναι το ερώτημα. Πρόσφυγες και μετανάστες στους δρόμους της Κω ή σε Κέντρο Υποδοχής; Μωρά στο πεζοδρόμιο ή σε οργανωμένο χώρο; Έτσι απλά. Αυτό είναι το πραγματικό δίλημμα. Για να αναλάβουμε όλοι τις ευθύνες μας. Όλα τα άλλα έπεα πτερόεντα.

Υ.Γ. στην επιστολή των 600σίων είναι εμφανής η γνώση της εκκλησιαστικής γλώσσας όπως εμφανής και η απουσία θεολογικού λόγου.

Γ. Κατσάβαρος «ΓΝΩΜΗ» «Βήμα της Κω» 3 11 2015

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s